vineri, 1 februarie 2013

CASTELUL DIN ORAS






TURNUL DE  APA

Moment jubiliar pentru cei 40 de ani de domniei ai Regelui Carol, “Expozitia Generala Romana” din 1906, a subsumat si alte aniversari: 25 de ani de la proclamarea Regatului si 1800 de ani de la inceputurile etno-genezei poporului roman. Se inscria in miscarea expozitiilor din acele vremuri si aseza Bucurestiul pe harta capitalelor europene.
In epoca a fost cunoscuta drept “Exhibitio daco-romana”. Inaugurata la 1 Iunie 1906 “expozitiunea” s-a bucurat de o larga respiratie fiind prezenti familia regala, guvernul, multi reprezentati ai administratiei din tara, oficialitati si poporeni. Peste 40.000 de expozanti il glorificau in cele 165 de pavilioane, prin realizarile si prezenta lor, pe Carol I, in plan militar, in plan economic (domeniul industriei si al mestesugurilor, al agriculturii), in plan politic, in special al diplomatiei fiind participanti cu pavilioane Franta, Austria, Ungaria, Elvetia, Germania, Comisia Europeana a Dunarii. Evident dintre toate nu puteau sa lipsesca evolutia culturala- citatul istoric- motiv pentru care pavilioanele aveau o arhitectura inspirata din mostenirea diferitelor monumente arhitecturale reprezentative.
Pe o suprafata de 41 de hectare au fost construite cladiri definitive sau provizorii insumand 35.000 mp, iar in plan peisager au fost plantati 4.000 de arbori si 9.000 de arbusti. Au fost escavati 575.000 mc de pamant, sau efectuat desecari ale campiei mlastinoase a Filaretului, numita campia Libertatii la 1848) fiind amenjat un lac, cu insule, cu o pestera, statui si ansambluri statuare, Arenele Romane, un cinematograf, o gradina zoologica, biserici si chiar si o moschee.
Cu acesta ocazie viceprimarul Romei, reprezentantul Primariei Romane a daruit orasului Bucuresti celebra copie a Lupei Capitoline, care a fost amplasata in Palatul Artelor a Expozitiei Generale, statuie care inca nu isi afla locul, azi strajuind, nejustificat intrarea in strada Lipscani.
Toate pavilioanele Expozitiei Generale trebuiau deservite de utilitati, inclusiv apa pentru stingerea incendiului.
Astfel pe o zona dominanta, pe colina din sud-estul parcului, azi strada Candiano Popescu, o masura novatoare pentru reglemetarile de la aceea vreme, a aparut un turn de apa, la dispozitia pompierilor pentru supraveghere vizuala permanenta si interventie prompta in caz de incendiu.
Initial turnul de apa era un cilindru banal, foarte vizibil si nepotrivit cu conceptul general al expozitiei. La porunca Regelui Carol I, arhitectii Stefan Burcus si V. Stephanescu au inclus turnul de apa intr-o replica a Turnului Chindiei din Tragoviste, si au conferit o scara monumentala folosind elemente de fortificatie proprii Castelului lui Vlad Tepes din Poienari, judetul Arges.
A fost o incercare extrem de reusita atat din punct de vedere stilistic, organic integrata in situl ales. Mai cu seama ca functiunea de baza, utlitatea industriala nu era de ignorant. Turnul are o inaltime de 23 de metri, un diametru de 9 metri, rezervorul metalic de la interior avand diametrul de 6 metri si un volum de 200 mc.
Paradoxurile amuzante ale istoriei se regasesc din plin in aceasta constructie: bazinul de apa nu a functionat niciodata. Familia regala, incantata de aspectul de citadela, de siguranta, a pus aici la pastru obiectele de arta religioasa, pe care veneau sa le viziteze periodic, armonizand aceste vizite plimbarile prin parc si cu vizionarea amplei perspective din cerdacul atarnat pe turnul….de apa.
Dupa Primul Razboi Mondial Castelul Vlad Tepes din Bucuresti a devenit corp de garda al Mormantului Ostasului necunoscut.
La 1945 personalul de intretinere a Parcului isi avea aici dormitoarele si remiza pentru scule si unelte.
Din 1963 odata cu inaugurarea Mausoleului din Parcul Carol, numit “Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului și a patriei, pentru socialism” functiunea de Corp de Garda a fost reluata. Ramasitele lui Gheroghiu-Dej, Petru Groza, Frimu, Pauker si altii trebuiau bine pazite, de dragostea poporului.
Dupa 1990 o subunitate de jandarmi, mai “elitisti”, a fost gazduita aici pentru paza si controlul unor instituii bancare din Capital.
Din 2004 se lucreaza intens pentru amenjarea sediului Oficiului National pentru Cultul Eroilor, un cult al eroilor care dezvolta latent sub obladuirea MApN si firmelor de casa. Actiunile oculte despre Cultul Eroilor nu trebuiesc a fi deranjate. Motiv pentru care portile se deschid cam de doua ori pe an: de Ziua Armatei si Ziua Eroilor.
Un asa brand cum este Vlad Tepes, pe langa ca este atractiv, poate ca merita mai bine popularizat. Incepand chiar cu ORASUL MEU!

Arh. Viorel PLESCA

Niciun comentariu: