TURNUL DE APA
Moment jubiliar
pentru cei 40 de ani de domniei ai Regelui Carol, “Expozitia Generala Romana”
din 1906, a subsumat si alte aniversari: 25 de ani de la proclamarea Regatului
si 1800 de ani de la inceputurile etno-genezei poporului roman. Se inscria in
miscarea expozitiilor din acele vremuri si aseza Bucurestiul pe harta
capitalelor europene.
In epoca a fost
cunoscuta drept “Exhibitio daco-romana”. Inaugurata la 1 Iunie 1906 “expozitiunea”
s-a bucurat de o larga respiratie fiind prezenti familia regala, guvernul,
multi reprezentati ai administratiei din tara, oficialitati si poporeni. Peste
40.000 de expozanti il glorificau in cele 165 de pavilioane, prin realizarile
si prezenta lor, pe Carol I, in plan militar, in plan economic (domeniul industriei
si al mestesugurilor, al agriculturii), in plan politic, in special al
diplomatiei fiind participanti cu pavilioane Franta, Austria, Ungaria, Elvetia,
Germania, Comisia Europeana a Dunarii. Evident dintre toate nu puteau sa
lipsesca evolutia culturala- citatul istoric- motiv pentru care pavilioanele
aveau o arhitectura inspirata din mostenirea diferitelor monumente
arhitecturale reprezentative.
Pe o suprafata de
41 de hectare au fost construite cladiri definitive sau provizorii insumand
35.000 mp, iar in plan peisager au fost plantati 4.000 de arbori si 9.000 de
arbusti. Au fost escavati 575.000 mc de pamant, sau efectuat desecari ale
campiei mlastinoase a Filaretului, numita campia Libertatii la 1848) fiind
amenjat un lac, cu insule, cu o pestera, statui si ansambluri statuare, Arenele
Romane, un cinematograf, o gradina zoologica, biserici si chiar si o moschee.
Cu acesta ocazie
viceprimarul Romei, reprezentantul Primariei Romane a daruit orasului Bucuresti
celebra copie a Lupei Capitoline, care a fost amplasata in Palatul Artelor a
Expozitiei Generale, statuie care inca nu isi afla locul, azi strajuind,
nejustificat intrarea in strada Lipscani.
Toate pavilioanele
Expozitiei Generale trebuiau deservite de utilitati, inclusiv apa pentru
stingerea incendiului.
Astfel pe o zona
dominanta, pe colina din sud-estul parcului, azi strada Candiano Popescu, o
masura novatoare pentru reglemetarile de la aceea vreme, a aparut un turn de
apa, la dispozitia pompierilor pentru supraveghere vizuala permanenta si interventie
prompta in caz de incendiu.
Initial turnul de
apa era un cilindru banal, foarte vizibil si nepotrivit cu conceptul general al
expozitiei. La porunca Regelui Carol I, arhitectii Stefan Burcus si V. Stephanescu au inclus turnul de apa intr-o replica a Turnului
Chindiei din Tragoviste, si au conferit o scara monumentala folosind elemente
de fortificatie proprii Castelului lui Vlad Tepes din Poienari, judetul Arges.
A fost o incercare
extrem de reusita atat din punct de vedere stilistic, organic integrata in
situl ales. Mai cu seama ca functiunea de baza, utlitatea industriala nu era de
ignorant. Turnul are o inaltime de 23 de metri, un diametru de 9 metri,
rezervorul metalic de la interior avand diametrul de 6 metri si un volum de 200
mc.
Paradoxurile amuzante
ale istoriei se regasesc din plin in aceasta constructie: bazinul de apa nu a
functionat niciodata. Familia regala, incantata de aspectul de citadela, de
siguranta, a pus aici la pastru obiectele de arta religioasa, pe care veneau sa
le viziteze periodic, armonizand aceste vizite plimbarile prin parc si cu
vizionarea amplei perspective din cerdacul atarnat pe turnul….de apa.
Dupa Primul Razboi
Mondial Castelul Vlad Tepes din Bucuresti a devenit corp de garda al
Mormantului Ostasului necunoscut.
La 1945 personalul
de intretinere a Parcului isi avea aici dormitoarele si remiza pentru scule si
unelte.
Din 1963 odata cu
inaugurarea Mausoleului din Parcul Carol, numit “Monumentul eroilor luptei
pentru libertatea poporului și a patriei, pentru socialism” functiunea de Corp
de Garda a fost reluata. Ramasitele lui Gheroghiu-Dej, Petru Groza, Frimu,
Pauker si altii trebuiau bine pazite, de dragostea poporului.
Dupa 1990 o
subunitate de jandarmi, mai “elitisti”, a fost gazduita aici pentru paza si
controlul unor instituii bancare din Capital.
Din 2004 se
lucreaza intens pentru amenjarea sediului Oficiului National pentru Cultul
Eroilor, un cult al eroilor care dezvolta latent sub obladuirea MApN si
firmelor de casa. Actiunile oculte despre Cultul Eroilor nu trebuiesc a fi
deranjate. Motiv pentru care portile se deschid cam de doua ori pe an: de Ziua
Armatei si Ziua Eroilor.
Un asa brand cum este Vlad Tepes, pe langa ca este atractiv, poate ca merita
mai bine popularizat. Incepand chiar cu ORASUL MEU!
Arh. Viorel PLESCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu